Friday, October 2, 2009

Yang Indah Itu Bahasa

Situasi I : Food Court Mid Valley Megamall

Saya : Nak makan dulu ke, nak jalan-jalan dulu ek?
Mr Sunshine : Ikut lah, lapar tak? Kalau lapar kite makan dulu.
Saya : Erm... Makan dulu lah.. Tapi nak makan ape? Makan kat food court nie je lah ekk, tanak makan fast food.. bosan~
Mr Sunshine : Okai.
Saya : Nak makan tomyam lah. Ayang? Nak claypot? Sizzling ke...
Mr Sunshine : Erm.. Tanak lah. Order je lah same. Order dua.


***Saya dan Mr Sunshine pun berjalan ke kaunter yang jual tomyam. ***


Saya : Erm... Kak, tomyam ape yang ade ye?
Pekerja Ind*n : Macam-macam ada dikkk... Tomyam ayam ada, tomyam cendawan ada, tomyam campur ada, tomyam siput pun ada.
Saya : Ha? Tomyam siput?
Pekerja Ind*n : Iya. Tomyam siput.
Saya : Eeee... Sedap ke tomyam siput? (Berbisik kepada Mr Sunshine)
Mr Sunshine : Ntah. Nak try?
Saya : Tanak lah!


*******Tiba-tiba teringat nak belek menu atas kaunter ********


Saya : Mane kak. Takde pun tomyam siput.
Pekerja Ind*n : Itu. (Sambil tunjuk gambar)
Saya : Ohhhhhh........... Tomyam seafood!
Pekerja Ind*n : Iya. Tomyam siput.
Saya dan Mr Sunshine : OOooooo...


...............................................................................

Situasi II : Dalam lif, Apartment Ilham, TTDI Jaya

Makcik Cleaner Ind*n : Rumahnya tingkat berapa ya? (Tangan standby nak tekan butang lif).
Saya : Oh. Tingkat 16 makcik..
Makcik Cleaner Ind*n : 16 ya... Ok.
Saya : Terime kasih.. (Sambil senyum kat makcik itu).
Makcik Cleaner Ind*n : Adik baru pulang dari kelas ya?
Saya : Hurm? A'ah... hehehe.. (Senyum lagi kat makcik itu)
Makcik Cleaner Ind*n : Adik nie belajarnya di mana? Polaketeynik?
Saya : Aaaa?? (Berfikir sebentar. Apekah?). Ohhh! Politeknik yang depan tue? Eh taklah. Saye belajar kat Seksyen 13. MSU.
Makcik Cleaner Ind*n : Oooooo.. Ingatkan di Polaketeynik. Kalau di Polaketeynik dekat lah ya. Jiran sebelah rumah makcik pun ramai belajar sana..
Saya : Owh.. Hehehe.... (Dalam hati dok fikir. Polaketeynik???)


**** Ting tungggggg....... lif stop kat tingkat 14*******


Makcik Cleaner Ind*n : Ok ya... Makcik turun sini... Jumpa lagi....
Saya : Owh hehe.. Ok makcik... Bye.... (Sambil angkat tangan kat makcik tue. Dalam kepala dok terngiang ngiang.. Polaketeynik..polaketeynik...)


****Lif terus naik ke tingkat 16*****





No comments: