Friday, October 16, 2009

My first job-interview session






Hai!! Hehehe. Apsal tiba-tiba hai nie. Bagilah salam. Owh... Assalamualaikum! Hmm.. Semalam saya ada interview kerja. Untuk pertama kalinya! Takut giler masa sampai2 tue. Hohoho. Rasa nervous macam nak ambik final exam. Dari rumah lagi rasa nak makan pun takda selera.. Mandi pun tak basah..Tidur tak lena.. (another ayat hyperbola dari hanna=p). Tapi betul! Rasa nak muntah pitam semua ada. Hahaha.. Sampai je kat sana diorang suruh isi borang application, letak gambar semua. Dan.. Tibalah seorang lagi candidate untuk di-interview juga. Aiseh.. Persaingan nie. Hehehe... Dalam hati, alamak bleh ke aku dapat nie.. Result final sem pun tak keluar lagi. Mesti lar diorang nak pilih candidate yang dah confirm habis belajar kan? Hmm.. Pasrah je lah!


Saya orang yang pertama masuk. Masa mula-mula masuk tue memang sangat sangat takut ok. Dah lah handphone lupa nak silent mode. Hahah. Tapikan yang magic nye, bila saya duduk je, terus rasa berani. Hihihi=p Terima kasih kerusi. Manager tue pun start lar borak-borak tanya soalan pasal subjek2 apa yang dah belajar masa kat kolej.. Sembang2 pasal my future intention dan lain-lain. Tanya boyfriend sihat ke tak.. Hehe takde lah. Dalam hati saya, takda ke soalan yang lebih mencabar dia nak tanya? Penat je saya study dari malam tadi. Perasan bagus. Haha. Dan tiba-tiba macam tau2 je.. Manager tue cakap, "Saya pun tak tau nak tanya apa dekat awak sebenarnya. Cuba awak cerita apa yang awak dah belajar masa training". Wah! Ini sudah bagus! Tiada soalan untuk saya kah? Yeeehaa!


Saya pun mula lar cerita. Masa internship dulu, minggu pertama saya dekat Biochemistry section. So saya pun start lar cerita pasal test2 yang analyzer machine kat section tue boleh buat contohnya renal profile, liver function test, BUSE, cardiac enzyme, bone metabolism dan lain-lain. Saya cuak juga sebenarnya sebab saya tak study banyak pun untuk Biochemistry, tambah2 pasal normal value range. Memang tak ingat langsung! Lagipun post yang saya apply nie more ke arah Haematology dan Histopathology section je. Tapi tadi dah TERskema pulak cerita pasal Biochemistry, dengan skemanya ikut turutan masa training kan. Adoyai~


Pastue minggu kedua saya training dekat Haematology section. Disebabkan nie favourite section saya, dan saya pun memang study lebih untuk Haematology nie malam tadi, memang excited giler lar nak cerita. Tapi..... belum sempat saya nak buat ayat pendahulaan pasal haematology, manager tue tiba2 tanya soalan. Untuk Liver Function test, kalau protein, albumin, bilirubin, SGOT/AST, SGPT/ALT, GGT atau apa2 je lah yang value dia out of normal range, apa yang kita kena buat? What are the indications? Erk! Sata tidak ingat lah! Huhu.. Sepatutnya saya start cerita pasal Haematology je terus kan??? Huhuhuu... Disebabkan saya tidak ingat jawapannya, saya pun hantam sajalah labu! Jawapan yang paling senang, mungkin disebabkan ada infection or inflammation lar kan.. Hihihihi=p



Dan itu saja satu-satunya soalan yang manager tue tanya.. Lepas tue, dia suruh saya tunggu phone call kalau2 nama saya di short-listed kan.. Huhuhu.. Habis lar, mesti orang lain yang dapat kerja nie.. =(



Akan tetapi.. petang semalam juga saya dapat phone call yang mengatakan saya dapat ke interview seterusnya minggu depan! Yayyyyyy!! Wish me luck ok!




1 comment:

Mira Mazlan said...

wehee~tahniah.semoga kak nana dpt job nih :) boleh blnja saya bila dpt 1st gaji :D